Bądź eko! Załóż kompostownik!

Niektórzy twierdzą, że najlepszym momentem na zakładanie kompostownika jest wrzesień. Nie do końca się zgadzam. By móc wykorzystać ekologiczny nawóz podczas jesiennych prac ogrodowych, warto założyć kompostownik na początku czerwca.

Kompost to najtańszy nawóz. Dostarcza roślinom niezbędnych wartości odżywczych w najlepiej przyswajalnej formie.

Definicję kompostu przygotowała dla Was moja dziewięciolatka.

"Kompost to stos zielonej żywej materii, jak resztki żywności czy odchody zmieszanej z materią brązową, jak suche liście, siano lub wióry. Z czasem kompost zmienia się w glebę. Pomagają w tym miliardy malutkich stworzeń. Kompot jest bardzo bogaty w składniki odżywcze. Używa się go w ogrodach, by podnosić plony i poprawiać stan gleby. Dzięki kompostowi na ziemi jest mniej śmieci. Kompost pomaga rosnąć trawie, kwiatom i warzywom. Do kompostu nie można wrzucać plastiku, metalu, papieru, szkła itp. Kompost rozwija się od 5-miesięcy do 2-lat." ( nieźle, prawda?)

Kompostownik możes…

7 fit przekąsek

Przekąski/snacks stają się coraz popularniejsze. Podgryzamy je w pracy przy monitorze, w samochodzie przemieszczając się od punkt A do B. Mogą być zdrowym uzupełnieniem codziennej diety, niestety często stają się pułapką. 

Wpadamy w ich pułapkę prowadzącą do dodatkowych kilogramów jedząc chipsy, orzeszki solone, batoniki, pijąc słodzone napoje. 

Przekąski, które chcę Wam dzisiaj polecić, świetnie sprawdzą się jako uzupełnienie energii. Zawierają mało kalorii, mają cenne dla organizmu witaminy, mikroelementy oraz błonnik. Możemy je chrupać w pracy, w podróży, a nawet podczas wieczornego seansu filmowego.


pomidorki koktajlowe

To prawdziwa witaminowa bomba - C, E, PP, K, żelazo, potas, miedź, wapń, mangan, kobalt. Same zalety!


oliwki zielone i czarne

Może i mają troszkę więcej kalorii, ale zawierają mnóstwo witamin (A, C, E, z grupy B), potas, fosfor, żelazko, magnez. Dodatkowo obniżają cholesterol. 


orzechy włoskie

Poprawiają pracę mózgu, wpływają na pamięć i koncentrację. Zawierają potas, fosfor, wapń, magnez, witaminy E i C oraz dużą ilość żelaza. 


daktyle

Pomagają uzupełnić poziom potasu, witamin z grupy B. Są słodkie i z powodzeniem zastąpią czekoladę. Zmiksowane z kakao to świetny pomysł na zdrową nutellę.


migdały

Mają dużo witaminy B12, E i błonnika. Ponadto nie brakuje im nienasyconych kwasów tłuszczowych i pierwiastków mineralnych. Trzeba jednak uważać, gdyż zawierają sporo tłuszczu i są kaloryczne. Ale liczba zalet zdecydowanie przewyższa tę drobną wadę.


żurawina

Stanowi bogate źródło witamin C, A, B1 i B2 oraz mikroelementów: żelazo, potas, wapń, fosfor i jod. Poprawia odporność organizmu, ma działanie wzmacniające i przeciwgorączkowe. 


pestki słonecznika

Są jednym z bogatszych źródeł witaminy E. Są skarbnicą fitoestroli, które obniżają poziom cholesterolu we krwi. 



Komentarze