Bądź eko! Załóż kompostownik!

Niektórzy twierdzą, że najlepszym momentem na zakładanie kompostownika jest wrzesień. Nie do końca się zgadzam. By móc wykorzystać ekologiczny nawóz podczas jesiennych prac ogrodowych, warto założyć kompostownik na początku czerwca.

Kompost to najtańszy nawóz. Dostarcza roślinom niezbędnych wartości odżywczych w najlepiej przyswajalnej formie.

Definicję kompostu przygotowała dla Was moja dziewięciolatka.

"Kompost to stos zielonej żywej materii, jak resztki żywności czy odchody zmieszanej z materią brązową, jak suche liście, siano lub wióry. Z czasem kompost zmienia się w glebę. Pomagają w tym miliardy malutkich stworzeń. Kompot jest bardzo bogaty w składniki odżywcze. Używa się go w ogrodach, by podnosić plony i poprawiać stan gleby. Dzięki kompostowi na ziemi jest mniej śmieci. Kompost pomaga rosnąć trawie, kwiatom i warzywom. Do kompostu nie można wrzucać plastiku, metalu, papieru, szkła itp. Kompost rozwija się od 5-miesięcy do 2-lat." ( nieźle, prawda?)

Kompostownik możes…

Lubię kaszę!

Niedawno otrzymałam maila z informacją prasową dotyczącą akcji "Qmam kasze". Zawiera ona sporo cennych informacji, którymi po prostu muszę się z Wami podzielić!


Prawidłowo zbilansowana dieta powinna składać się z 5-6 porcji produktów zbożowych dziennie. Ambasadorka kampanii „Lubię kaszę” – Maia Sobczak, autorka bloga „Qmam kasze”, poprzez swoje przepisy odkrywa, jaki potencjał drzemie w polskich odmianach kaszy oraz podpowiada, z czym ją łączyć, aby smacznie uczcić kończące się lato.

Sezon na kasze trwa przez cały rok, jednak o tej porze smakuje ona szczególnie dobrze. Maia Sobczak, znana z tworzenia nietuzinkowych kompozycji smakowych oraz łączenia świeżych warzyw i owoców z kremową jaglaną, lekką kukurydzianą, pożywnym pęczakiem czy gryczaną, zaspokaja apetyt nawet najbardziej wymagających smakoszy.

Jeśli znudziły się nam standardowe kanapki serwowane na śniadanie, polecam przygotowanie bogatej w witaminy i składniki odżywcze kaszy jaglanej. Wpływa ona korzystnie na odporność, łagodzi stany zapalne oraz spowalnia procesy starzenia się. Najlepiej smakuje, gdy jest ugotowana np. w soku jabłkowym i podana w towarzystwie gorącej gruszki i chrupiącego rabarbaru.To doskonała propozycja, aby pozbyć się nudy na talerzu i podać najbliższym coś pysznego i zdrowego na początek dnia – zachęca Maia Sobczak, ambasadorka kampanii.

Kasza kukurydziana zawierająca luteinę, która neutralizuje wolne rodniki będące główną przyczyną pogarszania się wzroku, będzie doskonałą alternatywą drugiego śniadania, które można podać dziecku w domu lub spakować do plecaka.
Sezonowe owoce jak śliwki, borówki czy brzoskwinie podane na surowo, bądź ugotowane idealnie będą komponowały się z delikatną kaszą kukurydzianą. Po schłodzeniu możemy łatwo ją pokroić na kawałki, przełożyć do pojemnika i dać maluchowi jako pożywną przekąskę do szkoły. Tak podana kasza z pewnością zasmakuje nawet największym niejadkom – mówi blogerka.

Owsiana – najlepsze źródło rozpuszczalnego błonnika dającego uczucie sytości, może być podana zarówno na śniadanie, jak i kolację. Jako poranna owsianka doskonale będzie smakowała z letnimi owocami, jednak można ją również podać w formie smakowitego smoothie.
Zielone smoothie, które przygotowuję z gruszek w towarzystwie domowej mięty to jedna z moich ulubionych propozycji. Jest lekkie, kremowe w smaku i zaspokaja apetyt na długo, a dodatkowo z powodzeniem może zastąpić słodką przekąskę. Łatwo gasi pragnienie, a jednocześnie dostarczy naszemu organizmowi cennych składników odżywczych – dodaje Maia Sobczak.

Na zwiększenie odporności wpływa między innymi kasza jęczmienna, dzięki dużej ilości cynku
i β-glukanów.
Pęczak – stanowiący jej odmianę - może być bazą do przygotowania zdrowego i smakowitego obiadu.
Dla tych, którzy dbają o linię lub po prostu zdrowo się odżywiają, polecam sałatkę na bazie jęczmiennej z arbuzem, brzoskwinią, obficie posypaną natką pietruszki bogatą w wit. C. Idealnie odżywi i orzeźwi organizm, a także korzystnie wpłynie na poprawę metabolizmu – zachęca blogerka.

Informacje o kaszy, porady oraz autorskie przepisy można znaleźć na stronie internetowej www.lubiekasze.pl oraz fanpage’u facebook.com/lubiekasze.

Działania promocyjne sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych. Organizatorem kampanii jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

Komentarze