Bądź eko! Załóż kompostownik!

Niektórzy twierdzą, że najlepszym momentem na zakładanie kompostownika jest wrzesień. Nie do końca się zgadzam. By móc wykorzystać ekologiczny nawóz podczas jesiennych prac ogrodowych, warto założyć kompostownik na początku czerwca.

Kompost to najtańszy nawóz. Dostarcza roślinom niezbędnych wartości odżywczych w najlepiej przyswajalnej formie.

Definicję kompostu przygotowała dla Was moja dziewięciolatka.

"Kompost to stos zielonej żywej materii, jak resztki żywności czy odchody zmieszanej z materią brązową, jak suche liście, siano lub wióry. Z czasem kompost zmienia się w glebę. Pomagają w tym miliardy malutkich stworzeń. Kompot jest bardzo bogaty w składniki odżywcze. Używa się go w ogrodach, by podnosić plony i poprawiać stan gleby. Dzięki kompostowi na ziemi jest mniej śmieci. Kompost pomaga rosnąć trawie, kwiatom i warzywom. Do kompostu nie można wrzucać plastiku, metalu, papieru, szkła itp. Kompost rozwija się od 5-miesięcy do 2-lat." ( nieźle, prawda?)

Kompostownik możes…

Z czym to się je? - kasza jaglana

Dzisiejszy wpis jest pierwszym z cyklu "Z czym to się je?" Są produkty, które czasem bierzemy z półki w sklepie, a na które nie mamy pomysłu. Bywają takie, których nie wiemy, jak przygotować. Cykl "Z czym to się je?" ma na celu zebranie informacji z różnych źródeł o produktach, z którymi ja również miałam (lub nadal mam problem). 

Dziś - KASZA JAGLANA




Kasza jaglana jest produktem zapomnianym, niedocenianym, a jest to jedna z najzdrowszych kasz. Przyrządzana jest z prosa, uprawianego już w epoce neolitu. 

Obfituje w witaminy z grupy B (B1, B2, B6, B11, B5, B3), lecytynę, która poprawia pamięć i reguluje ilość cholesterolu.. Ma wysoki poziom białka i węglowodanów w złożonej postaci. Składniki te powoli uwalniają się do krwi podczas trawienia, dzięki czemu zapewniają mózgowi stały dopływ energii. Zawiera mało skrobi, jest lekkostrawna i nie powoduje wzdęć. Zawiera krzem, dzięki czemu poprawia wygląd włosów, skóry, zębów i paznokci. Ponadto wyróżnia się zawartością żelaza (1,5 raza więcej niż polędwica wołowa) i miedzi oraz witaminy E i K.


Kaszę jaglaną mogą jeść osoby uczulone na gluten. Ma właściwości antywirusowe, zmniejsza stan zapalny błon śluzowych. Ze względu na zawartość błonnika kasza jaglana wspomaga usuwanie toksyn z organizmu oraz przyspiesza metabolizm. Dzięki zawartości antyoksydantów zapobiega powstawaniu raka.


100g kaszy jaglanej to 350 kcal. Ma wysoki indeks glikemiczny (71 dla ugotowanej kaszy).


Jak ugotować kaszę jaglaną?


Proporcja: 1 szklanka kaszy jaglanej - 3 szklanki wody


Odmierzoną porcję kaszy przesyp na sito. Przepłucz kaszę pod bieżącą gorącą wodą. Płucz tak długo, aż woda będzie przezroczysta. Odsącz wodę. Kaszę wrzuć na lekko osolony wrzątek z łyżeczką masła (najlepiej klarowanego). Gotujemy na malutkim ogniu 10-12 minut. Po tym czasie wyłączamy gaz i pozostawiamy pod przykryciem kolejne 10 minut. 


Wspaniale smakuje zarówno w wersjach słodkich jak i wytrawnych. 

Komentarze