Jak śledzić codzienne nawyki?

Dobre nawyki: start!

Każdy moment jest dobry, by rozpocząć pracę nad nawykami. Zwykle nowy początek - nowy rok, początek roku szkolnego, początek miesiąca, kolejny poniedziałek... - jest w naszych oczach najlepszym terminem, ale to nie tak. 

Ważne jest, by po prostu zacząć zmierzać, krok po kroku, w wyznaczonym kierunku. To, jak długo będzie trwało zakorzenienie w nas nowego nawyku, zależy od naszej determinacji. Im bardziej czegoś chcemy, tym szybciej i łatwiej uda nam się to osiągnąć. 

Przy pracy z nawykami idealnie sprawdza się narzędzie do śledzenia postępów - habit tracker. Stał się popularny dzięki rozpowszechnieniu idei bullet journala, ale nie o nim dziś. 



Habit tracker - co to jest?

Habit tracker jest dziennikiem, w którym odnotowujemy, czy osiągnęliśmy dany cel, zadanie, czy nawyk został wykonany. Obserwowanie naszych osiągnięć w cyklu miesięcznym pozwala zobaczyć, postępy, jak również zmobilizować się do powrotu na wyznaczoną ścieżkę. 

Mój habit tracker ma 11 miejsc na nawyki. Wpisałam na ten miesiąc 9, nad którymi chcę popracować. Można wpisać 2. Można 10. To zależy od nas samych. Nie da się jednak zmienić wszystkiego od razu. Najlepiej wybrać kilka, może nawet jeden element. Bardzo dosłownie traktujmy tu metodę małych kroków. Lepiej wykształcić jeden nawyk i mocno go w sobie zakorzenić, niż podjąć się 15 i we wszystkich polec. 

Potknięcia zdarzają się nam wszystkim, a upadki nawet najlepszym. Nieodhaczenie jednego dnia w danym nawyku nie przekreśla całego procesu. 



Instrukcja obsługi

W habit trackerze możecie umieścić wszystko, co chcecie robić regularnie: ćwiczyć, zdrowo jeść, pół godziny czytania przed snem, spacer z psem, picie wody, naukę słówek... Ogranicza Was tylko Wasza wyobraźnia i Wasze potrzeby.

Poniżej moja tabelka do śledzenia nawyków. 

Po lewej stronie tabelki wpisujemy nawyk, który chcemy kształtować. Numerki w górnym wierszu odpowiadają dniom miesiąca. Powyżej można wpisać dni tygodnia dla ułatwienia śledzenia naszej systematyczności. 

W górnej części tabelki zamieściłam też nazwy miesięcy, by można porównać efekty w poszczególnych miesiącach. 

Jeśli macie ochotę - korzystajcie. 



o od nas samych zależy, czy będziemy używać kolorów, czy tabelka będzie miała formę czarno-białą. Ja zaznaczam wykonanie zadania krzyżykiem - Ty możesz do każdego nawyku użyć innej kredki. 

Jeśli wpisujesz aktywności, które planujesz tylko na poniedziałki, środy i piątki, to wykreśl od razu pozostałe dni. 


Próbujesz zmienić swoje nawyki?