Z czym to się je? - kasza jaglana

Dzisiejszy wpis jest pierwszym z cyklu "Z czym to się je?" Są produkty, które czasem bierzemy z półki w sklepie, a na które nie mamy pomysłu. Bywają takie, których nie wiemy, jak przygotować. Cykl "Z czym to się je?" ma na celu zebranie informacji z różnych źródeł o produktach, z którymi ja również miałam (lub nadal mam problem). 

Dziś - KASZA JAGLANA


Kasza jaglana jest produktem zapomnianym, niedocenianym, a jest to jedna z najzdrowszych kasz. Przyrządzana jest z prosa, uprawianego już w epoce neolitu. 

Obfituje w witaminy z grupy B (B1, B2, B6, B11, B5, B3), lecytynę, która poprawia pamięć i reguluje ilość cholesterolu.. Ma wysoki poziom białka i węglowodanów w złożonej postaci. Składniki te powoli uwalniają się do krwi podczas trawienia, dzięki czemu zapewniają mózgowi stały dopływ energii. Zawiera mało skrobi, jest lekkostrawna i nie powoduje wzdęć. Zawiera krzem, dzięki czemu poprawia wygląd włosów, skóry, zębów i paznokci. Ponadto wyróżnia się zawartością żelaza (1,5 raza więcej niż polędwica wołowa) i miedzi oraz witaminy E i K.

Kaszę jaglaną mogą jeść osoby uczulone na gluten. Ma właściwości antywirusowe, zmniejsza stan zapalny błon śluzowych. Ze względu na zawartość błonnika kasza jaglana wspomaga usuwanie toksyn z organizmu oraz przyspiesza metabolizm. Dzięki zawartości antyoksydantów zapobiega powstawaniu raka.

100g kaszy jaglanej to 350 kcal. Ma wysoki indeks glikemiczny (71 dla ugotowanej kaszy).

Jak ugotować kaszę jaglaną?

Proporcja: 1 szklanka kaszy jaglanej - 3 szklanki wody

Odmierzoną porcję kaszy przesyp na sito. Przepłucz kaszę pod bieżącą gorącą wodą. Płucz tak długo, aż woda będzie przezroczysta. Odsącz wodę. Kaszę wrzuć na lekko osolony wrzątek z łyżeczką masła (najlepiej klarowanego). Gotujemy na malutkim ogniu 10-12 minut. Po tym czasie wyłączamy gaz i pozostawiamy pod przykryciem kolejne 10 minut. 

Wspaniale smakuje zarówno w wersjach słodkich jak i wytrawnych.